Na to, aby mohli naše prevádzky fungovať, potrebujeme veľmi veľa personálu. Preto sa naša centrála nezaobíde bez oddelenia ľudských zdrojov. Čo všetko obnáša práca na tomto oddelení? Priblíži vám to v našom rozhovore Valéria.
Valéria, na oddelení ľudských zdrojov v Medusa Group pracuješ už 3. rok. Akými pozíciami si si prešla a ako sa od seba líšia?
Do Medusa Group som nastúpila na pozíciu Junior Recruiter. Mojou náplňou práce bola správa databázy kandidátov, komunikácia s kandidátmi a komunikácia s prevádzkami hlavne v oblasti náboru. Postupne som začala robiť aj pohovory a zapájali ma do rôznych projektov. Odvtedy sa moja pozícia menila už trikrát. Po odchode kolegyne na materskú dovolenku mi pribudla špecialistická agenda a pozícia sa zmenila na Junior HR Specialist. Prebrala som administratívu personálnych dokumentov zamestnancov na centrále, všetky činnosti spojené s nástupom a výstupom zamestnancov či povinnú zdravotnú službu. Samozrejme agenda náboru mi zostala aj naďalej. Keď som sa naučila tieto pozície zvládať úplne samostatne, prívlastok „junior“ mi odobrali a bola som HR Specialist. Myslela som si, že je to na dlhé obdobie posledná zmena, ale mýlila som sa. V lete 2016 odišla zo spoločnosti kolegyňa, ktorá pôsobila ako HR Partner pre prevádzky. Tak sa zo mňa stal Junior HR Partner a náplňou mojej práce je aj starostlivosť o zamestnancov na prevádzkach. V súčasnosti teda zastrešujem kompletnú špecialistickú prácu pre centrálu a partnering pre prevádzky. Vyhľadávanie a kontaktovanie kandidátov postupne prešlo na brigádničky.
Ako vyzerá tvoj bežný pracovný deň?
Do práce zvyknem chodiť okolo 7:30 hod. Vtedy je v office veľmi málo ľudí a pomerne ticho a môžem sa tak najlepšie sústrediť na špecialistickú prácu. Väčšinu meetingov si organizujem na doobedie, pretože sa poobede zvyčajne presúvam na prevádzky, kde sa stretávam s manažérmi a rozoberáme rôzne témy, ktoré sa týkajú personálu. Zamestnanci, ktorí ma poznajú sa občas pristavia a pýtajú sa na to, čo ich zaujíma. Ak viem pomôcť, rada pomôžem. To je súčasť HR partneringovej práce.
Čo si na kandidátoch všímaš pri pohovoroch?
Možno to bude znieť ako klišé, ale pri prevádzkových pozíciách ma najviac zaujíma motivácia a chuť pracovať. Samozrejme pri pozíciách, ktoré si vyžadujú dlhodobé skúsenosti to je iné. Ak však obsadzujeme bežné prevádzkové pozície, viem sa dohodnúť aj s kandidátom, ktorý skúsenosti nemá, pretože u nás sa časom všetko naučí. Môže začať na pozíciách ako foodrunner alebo barback a postupne kariérne rásť. Máme v spoločnosti desiatky prípadov, kedy sa zamestnanci z nižších pozícií postupom času posunuli na tie manažérske.
Je ťažké nájsť v dnešnej dobe dobrých ľudí? Chcú pracovať v gastre?
V dnešnej dobe je ťažké nájsť vôbec nejakých ľudí, ktorí chcú pracovať, nie že ešte dobrých. A to nie je len problém gastra. Stáva sa nám, že si na deň dohodneme 5 pohovorov a nedostaví sa ani jeden kandidát. Mladej generácii sa dnes veľmi nechce pracovať, respektíve len skúšajú, čo ich bude baviť a preto často striedajú zamestnanie. Keď si absolvent strednej školy v gastronomickom odbore začne hľadať prácu, otvorených pozícií je tak veľa, že si môže vyberať. Preto sme sa začali tento rok viac sústrediť práve na žiakov stredných škôl. Spustili sme exkluzívnu spoluprácu so Strednou odbornou školou gastronómie a hotelových služieb na Farského, pričom tento projekt kompletne zastrešujem ja. Zo všetkých ročníkov sme urobili výber do programu Talent manažment, pre ktorých sme vytvorili Medusa Univerzitu, v rámci ktorej organizujeme školenia zamerané na odborný a manažérsky rozvoj. Títo vybraní žiaci dostali od nás rondony, zástery a iné pomôcky a za prax v prevádzkach sú mzdovo ohodnotení. Čo je ale najdôležitejšie, po skončení štúdia týmto talentom garantujeme prácu. Chceme si tak „vychovať“ mladých ľudí, aby z nich v budúcnosti mohli byť naši úspešní kolegovia.
Myslíš si, že je dôležité, aby sa človek neustále rozvíjal a učil nové zručnosti?
Určite áno. Ak sa chce človek kariérne posúvať, musí sa neustále vzdelávať. Doba rýchlo napreduje a v každej oblasti sa objavujú nové trendy, ktoré musíme sledovať. V spoločnosti máme Medusa Academy, ktorá zabezpečuje rôzne školenia a workshopy či už pre zamestnancov na prevádzkach alebo pre nás na centrále. Ja sama som sa zúčastnila napríklad školenia na prácu s Microsoft Excel, na Efektívnu komunikáciu, Time management či školenia k Zákonníku práce. Podľa mňa nezáleží na tom, ako sa človek učí, hlavne že nové informácie a zručnosti získava. Dá sa napríklad učiť aj od skúsenejších kolegov. Ja som do Medusy nastúpila hneď po vysokej škole a o HR som nevedela takmer nič. Za veľa vecí, ktoré dnes viem, vďačím svojim kolegom Katke Janákovej a Jurajovi Chromiakovi. Stále však toho viem veľmi málo a keď bude príležitosť zúčastniť sa nejakej ďalšej vzdelávacej aktivity, rada sa prihlásim.
Medusa Academy znie ako unikátny vzdelávací program. Pre koho je určený? Kto sú žiaci a kto učitelia?
Áno, dovolím si tvrdiť, že Medusa Academy je v gastronómii naozaj unikátna. Učiteľmi sú Miška Hudecová a Igor Urbanič a žiaci sme my všetci. Hoci sú len dvojčlenný tím, stíhajú toho veľa. Organizujú školenia pre nových zamestnancov pri otváraní nových prevádzok či rozširovaní personálu na letnú sezónu. Taktiež zabezpečujú preškoľovanie súčasných zamestnancov. Je dôležité spomenúť, že spolupracujú aj s externými partnermi, aby boli školenia pestré a pre zamestnancov naozaj obohacujúce. Spoločným projektom HR a Medusa Academy je už druhý ročník Talent managementu. Prvý ročník bol veľmi úspešný, pretože počas roka sa vyše polovica účastníkov kariérne posunula. Do druhého ročníka sme vybrali 15 talentov, ktorí absolvujú rôzne zaujímavé školenia. Každý má prideleného mentora z manažmentu, s ktorým môže rozoberať rôzne pracovné problémy a vyskúšajú si v rámci job rotation pozíciu, na ktorú ašpirujú. Výber je veľmi silný, preto verím, že projekt bude ešte úspešnejší ako ten minuloročný.
Práca s ľuďmi je asi niekedy celkom psychicky náročná, že? Ako sa ty udržuješ v pohode?
Práca s ľuďmi je veľmi náročná. Počítač alebo stroj môžete naprogramovať a keď sa pokazí, vymeníte súčiastku alebo kúpite nový. S ľuďmi to tak nejde. Každý človek je iný, má svoj vlastný názor, inak premýšľa a vyžaduje si individuálny prístup. Keď nám chýba personál na prevádzkach a na HR im nevieme pomôcť, pretože tiež máme obmedzené zdroje, trápi ma to. Častokrát sa mi sníva o tom, ako hľadám kuchára. 🙂 Som ešte mladá a zatiaľ som sa úplne nenaučila oddeliť prácu a súkromie. Najviac mi však pomáha šport. Takmer 17 rokov som závodne hrávala basketbal, okrem toho rada behám a cvičím. Vtedy najlepšie vypnem hlavu a vytrápim telo. Work – life balance je veľmi dôležitý, preto sa snažím psychickú záťaž vyvážiť tou fyzickou. A samozrejme, priatelia a rodina sú najlepším liekom na všetky pracovné starosti. 🙂