Z tvojej pozície Bar Executive Medusa Group je nevyhnutné pravidelné sledovanie svetových trendov v mixológii. Čo prinesie sezóna 2015/2016 pre barmanský svet?
Táto sezóna prinesie na Slovensko mnoho nového aj preto, že do dnešku, až na výnimky, barmanský svet trošku spal. Málokde, keď zájdete na drink a otvoríte nápojový lístok, nájdete niečo, čo na ňom nebolo už pred niekoľkými rokmi. V tomto ohľade tu stále vládnu džúsové kokteily, ktoré si už veľa ľudí aj odmieta objednať.
Vždy hovorím, že zákazník je hladný po nových trendoch a zaujímavých veciach. Toto sa postupne chystám v rámci Medusa Group zmeniť. Momentálne tvoríme nové koncepty pre nápojové lístky, v ktorých sa, okrem grafiky, bude výrazných spôsobom meniť aj jeho štruktúra a podtext. Pokiaľ by sme sa ale zamerali iba na toto a vynechali obsah lístkov, vykopali by sme si vlastný hrob. Preto so svojím tímom pracujem na tom, aby sme zaujali i obsahom. Zaujať zákazníkov jednou z troch kategórii, ktoré boli pre mňa pri tvorbe nápojových lístkov vždy najdôležitejšie.
Pod prvú kategóriu spadá vzhľad, servis a samotná prezentácia drinku. Táto kategória je i jednou z najdôležitejších. Zo skúsenosti viem, že pokiaľ ju kokteil má, vždy spôsobí tzv. „domino efekt“. Druhou kategóriou je samotná chuť, ktorá je samozrejme rovnako dôležitá, pretože by mala zákazníka okúzliť. Mala by ho prekvapiť a umocniť jeho dojem z prvej kategórie. Poslednou kategóriou je prekvapivosť a netradičnosť použitých surovín. Zákazníci si mnohokrát nedokážu niektoré ingrediencie predstaviť priamo v nápojoch. A aj to je jedna z vecí, ktorú im chceme ponúknuť. Toto všetko dokopy by malo byť v kocke trendom pre túto sezónu.
Môžeme niečo z týchto trendov zažiť aj priamo v prevádzkach Medusa Group?
Prvým z podnikov, v ktorých sa vyššie zmienený koncept bude spúšťať je Rio. Od tohto lístku a jeho obsahu by som sa chcel odrážať i pri tvorbe ďalších. V prvý večer spustenia nápojového lístku budem dokonca v Riu osobne za barom aj ja.
Tome, si scestovaný človek, ktorý pôsobil roky aj v zahraničí. Aké najväčšie rozdiely vnímaš medzi slovenskou a zahraničnou mixológiou?
Rozdiel medzi barovou scénou na Slovensku a v zahraničí je veľmi zjavný. Samozrejme, že jedným z najväčších kritérií je trh a dostupnosť niektorých ingrediencií. Ale aj s týmto sa dá pracovať. Ten zásadný rozdiel vidím predovšetkým v mentalite majiteľov podnikov. Pokiaľ chcete byť v zahraničí úspešný, vedie k tomuto cieľu jediná cesta – odlíšiť sa. Odlíšiť sa od konkurencie, ale aj od všetkého, čo už existuje. Či už hovoríme o kvalite, zaujímavosti dizajnu, kvalite personálu. Na Slovensku je väčšina majiteľov (ospravedlňujem sa výnimkám) skupina ľudí, ktorí sa boja noviniek, boja sa experimentovať alebo sú leniví pre svoj úspech a úspech svojho podniku niečo obetovať, urobiť niečo naviac. Radšej sa zameriavajú na zľavové portály a najjednoduchšie cesty. Naopak, keď sa pozrieme na českých a slovenských barmanov pôsobiacich v zahraničí, nájdeme desiatky, ktorí sú uznávaní a patria medzi svetovú špičku a je to práve vďaka ich kreativite. Aby som sa vrátil ku podstate otázky, áno rozdiel je obrovský a to predovšetkým po kvalitatívnej a kreatívnej stránke. Ľudia ale cestujú, zaujímajú sa a vyhľadávajú práve tieto dve kategórie a preto si myslím, že sa postupne aj tento rozdiel bude zmazávať. Bola by škoda, ak by museli zákazníci za týmito vecami cestovať, keď potenciál na to, aby mohli dostávať tieto veci, je i na Slovensku.
V dnešnej dobe sa ľudia čoraz viac zaujímajú o pôvod surovín, z ktorých bolo jedlo uvarené. A vyzerá to tak, že nejde iba o aktuálny trend. Myslíš si, že tak ako sa kuchári čoraz viac orientujú na využívanie lokálnych a sezónnych surovín pri varení, budú sa aj barmani uberať týmto smerom pri tvorbe kokteilov?
Áno, toto je už dlhodobý trend, ktorý postupne prichádza alebo už prišiel aj na Slovensko. Tomuto trendu ja osobne veľmi fandím a v pripravovaných nápojových lístkoch hrá tento trend jednu z hlavných rolí. Či už sú použité ingrediencie „home-made“ alebo lokálne, ideálne kombináciou oboch. Pre barmanov je veľká pocta ponúknuť zákazníkovi niečo, čo si sami pripravili. Kvalitou a najmä chuťou predbehneme masovo vyrábané originály, čo sa samozrejme premietne aj do finálnej chuti kokteilu. A čo je najdôležitejšie, zákazník tento postup, výrobok, ale aj snahu ocení. Čo sa týka samotnej otázky lokálnych surovín, jedná sa o veľmi zaujímavú vec a to predovšetkým z dvoch dôvodov. Prvým je znalosť zloženia, pôvodu, parametrov, kritérií výroby a iných. Druhým je následná podpora domácich výrobcov a záujem o ich produkty, ktorý sa prejaví na ich snahe o vytvorenie opäť niečoho nového, zaujímavejšieho a väčšinou i netradičného. Ja osobne pravidelne navštevujem rôzne trhy, na ktorých tieto typy produktov a surovín vyhľadávam a následne používam pri tvorbe kokteilov, ale i doma pri varení. Jednou nevýhodou je ale cena týchto produktov. Tým, že sa poväčšine nejedná o masovú výrobu, sú náklady na ich výrobu a následne predajná cena o trochu vyššia.