Už ste niekedy ochutnali Moscow Mule? Vodka, zázvorové pivo, limetka a medený hrnček. Jednoduchý osviežujúci kokteil je dnes už bežnou výbavou každého barmana, ale jeho vznik je opradený niekoľkými legendami.
V čom sa legendy zhodujú
To, čo môžeme bez výčitiek považovať za pravdu, je dôvod vzniku „mulice“, pretože na ňom sa všetky legendy zhodujú – plný sklad tovaru, o ktorý nebol záujem.
V roku 1941 sa v bare Cock‘n’Bull v kalifornskom Los Angeles zaplnil sklad zázvorovým pivom, ktoré do Ameriky dovážal práve majiteľ Jack Morgan pod vlastnou značkou. V rovnakom čase sa prezident potravinárskej a nápojovej spoločnosti Heublein, John G. Martin, pasoval s vlastnou predajnou výzvou. Američanom, ktorí v tom čase pili prevažne whiskey a gin, potreboval predstaviť nový alkohol, vodku Smirnoff.
Ich spojením vznikol dnes už legendárny drink. Jeho meno vzniklo ako pocta ruskému dedičstvu v podobe vodky a extra chuti zázvorového piva – vďaka ktorému drink kope ako mulica.
Všetko ostatné je na vašej predstavivosti
Podľa oficiálnej stránky značky Cock’n’Bull vznikol Moscow Mule ako nápad priateľov Jacka a Johna spoločne vypredať zásoby svojich vtedy neznámych nápojov.
Podľa článku v The Wall Street Journal z roku 2007 by však tento nápad mal patriť barmanovi menom Wes Price. Podľa vlastného vyjadrenia vytvoril drink z jednoduchej potreby vyprázdniť sklad:
„Potreboval som vyprázdniť suterén. Musel som sa zbaviť kopy nevyužitých zásob.“
Staršia citácia z roku 1948 z článku v New York Herald Tribune dokonca tvrdí, že spojenie vodky a zázvorového piva ani nepochádza z Kalifornie, ale z baru v newyorskom hoteli Chatham. Pod menom Little Moscow ho tam mali spoločne vymyslieť Jack Morgan, John Martin a Rudolph Kunett, prvý majiteľ licencie na predaj Smirnoff vodky v USA.
Tento príbeh je ale nepravdepodobný, keďže práve Kunett predal licenciu spoločnosti Heublein.
Zaujímavý je tiež medený hrnček, v ktorom sa nápoj tradične servíruje.
Konzervatívna verzia hovorí, že Morganova priateľka, Osalene Schmitt, zdedila podnik s medenou výrobou, a tak sa zrodil špeciálny hrnček.
Firma Moscow Copper má na svojej oficiálnej stránke romantickejšiu verziu. O poctivej firme, ktorej sa v Rusku nedarilo predávať medené hrnčeky, a tak sa Sophie Berezinski ako dcéra majiteľa vydala do Spojených štátov s kufrom plným produktov. Po dlhom a neúspešnom hľadaní zákazníka nakoniec zájde aj do baru Cock’n’Bull, v ktorom sa stretne s Jackom a Johnom, aby potom spoločne vynašli riešenie všetkých problémov v jedinom kokteile. Tento príbeh nájdeme aj na stránke moscowmule.com.
Lenže firmu Moscow Copper znovu založil v roku 2015 Sophiin pravnuk a k novej, modernej firme sa takýto romantický príbeh náramne hodí.
Zdroj: https://moscowcopper.com/
A čo s tým všetkým má Polaroid?
Túto verziu sa nám nepodarilo spochybniť, a preto ju tiež považujeme za pravdivú a veľmi zaujímavú časť celého príbehu. Moscow Mule sa nestal slávnym len tak. John G. Martin mal na jeho úspechu významný podiel vďaka šikovnej marketingovej technike.
S čerstvým vynálezom okamžitej fotografie, Polaroidom, obchádzal bary, kde sa nový drink podával. Barmanovi vždy spravil fotku s fľašou Smirnoff vodky a medeným hrnčekom, ktorá potom visela v bare a lákala ľudí na zaujímavú novinku. Rovnakú fotku si John nechal a používal v ďalších baroch ako dôkaz, že kokteil je u konkurencie skutočne populárny, a tak by ho mali zaradiť do ponuky.
Zdroj: pinterest.com
Dnes už nevieme presne určiť, ktorý príbeh je úplný, ale môžeme o tom donekonečna diskutovať s priateľmi pri dobrom drinku. V našich prevádzkach Rio, Barrock, Trafo a Primi Eurovea vám šikovní barmani k takej debate radi namiešajú originálny Moscow Mule. Stačí si ho vyžiadať 🙂