Ako vznikli Michelinské hviezdy?

20. júla 2018

Okrem toho, že táto firma je jeden z lídrov vo výrobe pneumatík s viac ako 100 000 zamestnancami po celom svete, jej meno nesie aj svätá kniha milovníkov jedla – Michelin’s Guide. Ako to vôbec spolu súvisí?

Už v roku 1832 otvorila francúzska firma svoju prvú fabriku pod názvom Clermont-Ferrand pomenovanú podľa mestečka, v ktorom výroba sídlila. Svoje dnešné meno získala až v roku 1889, keď ju prevzal Edóuard Michelin a jeho brat Michel. Michelin stál za mnohými inováciami – vďačíme mu napríklad za to, že pneumatiky na bicykloch zapadajú do rámu a nemusia sa na kolesá prilepovať.

Maskot, pneumatikový muž menom Bibendum, vznikol až viac ako 60 rokov od vzniku prvej fabriky, v roku 1898. Jeho meno nie je veľmi známe, najčastejšie ho nájdete pod pragmatickou prezývkou „The Michelin Man“.

Bibendum z roku 1898 - michelin.com

Bibendum z roku 1898 – michelin.com

Ako vznikla Michelin’s Guide?

Bratia Michelinovci neboli však len produktovými inovátormi, boli aj marketingoví vizionári. V roku 1900 vyšla prvá Red Guide. Okrem nej existuje aj Green Guide, ktorá sa recenzuje všetko, okrem gastra – turistiku, atrakcie, zážitkové destinácie. Tá vznikla v roku 1926.

Červená knižka tak už viac ako storočie pomáha milovníkom jedla nájsť tie najlepšie reštaurácie na svete. Používa hodnotiaci systém troch hviezd – čím viac hviezd, tým lepšia reštaurácia. V 50. rokoch pridala ešte jedno hodnotenie, Bib Gourmand, pre reštaurácie, ktoré ponúkajú výborné jedlo za priaznivú cenu.

Túto cenu určujú podľa ekonomických ukazovateľov danej krajiny. Napríklad vo väčšine Európy môžu toto ocenenie získať reštaurácie, kde dostanete dva chody a dezert do 35 eur. Samozrejme to musia byť výborné chody a výborný dezert 🙂

Red Guide z roku 1900 - michelin.com 

Red Guide z roku 1900 – michelin.com

Čo znamenajú hviezdy v Michelin’s Guide?

Keďže Michelin vyrába pneumatiky, tak Michelin’s Guide je kampaň na používanie pneumatík. Obzvlášť začiatkom 20. storočia, kedy bolo málo áut a málo kvalitných ciest, bolo treba majiteľov vozidiel motivovať drať pneumatiky. Systém hviezd je totiž odvodený od toho, ako ďaleko sa vám oplatí za gastro zážitkom zájsť.

Jedna hviezda znamená, že v reštaurácii sa oplatí zastaviť počas cesty.

Dve hviezdy znamenajú, že reštaurácia je hodná zachádzky z vašej vytýčenej trasy.

Tri hviezdy získa reštaurácia, ktorá je hodná samostatného výletu len pre jej jedlo.

Reštaurácie hodnotia anonymní hodnotitelia. Reštaurácia nikdy nevie, že ju navštívili. Dozvie sa to, až keď sa nájde v červenej príručke. A to je pre reštauráciu obrovský sviatok. Paul Bocuse, zakladateľ Nouvelle Cuisine a legendárny šéfkuchár sa v minulosti vyjadril, že „Michelin’s Guide je jediná príručka, na ktorej záleží“. Paula Bocusa obdivuje aj šéfkuchár Peter Duranský, o ktorom sme písali nedávno.

Okrem hviezd sú reštaurácie hodnotené aj príborom – jedna vidlička a nôž znamenajú neformálnu atmosféru, 5 párov príboru označuje luxusnú reštauráciu.

Michelinské reštaurácie preto vôbec nemusia byť iba luxusné, strojené podniky. Do príručky sa dostal aj jednoduchý stánok so street foodom v Singapure, ktorý získal hviezdu v roku 2016 alebo trojhviezdičkový sushi-bar v Tokyu sídliaci v stanici metra, ktorý usadí iba 10 ľudí.