Ako vnímame aktuálne situáciu

Zdravím vás priatelia.

Je slnečný jarný deň a všetky tie bežné pracovné veci, čo by sme riešili za normálnych okolností sa mi zdajú byť absolútne nedosiahnuteľné. Prípravy na terasovú sezónu pre vás všetkých by boli v plnom prúde, tešili by sme sa na nové projekty, na nábor nových kolegov, na jarné menu,…

Ale dnes je všetko inak a aj my, tak ako väčšina firiem sme museli prepnúť do krízového režimu. Za roky v podnikaní v gastre som zažil mnoho kritických či naozaj hraničných situácií a každá nás zocelila, naučila a posunula ďalej. Medusa ju vždy ustála a ja verím, a spravím aj nemožné, aby to tak bolo aj teraz.

Je toho naozaj veľa, čo v tieto surreálne dni všetci riešime, a keďže to prežívame spoločne a zdieľanie pomáha aj nám, dovoľte mi priblížiť pár vecí, ktoré momentálne riešime.

 

NAŠA SITUÁCIA

Máme desiatky reštaurácii. Všetky sú zavreté. Malá skupina našich kolegov pracuje v krízovom režime u našich klientov VW Slovakia a Jaguar Land Rover Slovakia a časť v Amazone v Seredi, zatiaľ v nezmenenom režime. Reštaurácie sme úplne uzatvorili ako prví a nefungujeme ani na donáškach. Vysvetľovať, ako ťažko sa robí takéto rozhodnutie je asi zbytočné. Zdravie je však vždy a v každej chvíli na prvom mieste a žiaden biznis ani tržby nemajú prednosť. Aj preto sme sa rozhodli neprejsť na režim donášok či take-away. Ochrana vás všetkých aj našich zamestnancov je v tejto chvíli prvoradá.

Toto rozhodnutie pre nás reálne znamená stratu stovky tisíc eur týždenne. V tom sú zahrnuté naše stratené tržby, nájmy, odpisy, úvery, mzdy a množstvo ďalších režijných nákladov. Na tejto lodi však nie sme len my. Toto celé píšem mysliac na celé odvetvie a aj všetkých obchodných partnerov či dodávateľov, s ktorými sme bytostne prepojení a ktorých prežitie bude priamo závisieť od toho nášho.

V gastre neexistuje home office či práca na diaľku, pivo si nevypijete s rúškom a ani sa s rúškom nenajete. V tejto chvíli nikto netuší, ako dlho toto môže trvať ale všetkým nám je jasné, že gastro kultúra, či rôzne osobné služby sa budú preberať k životu medzi poslednými. Budeme sa všetci navzájom potrebovať a Medusa bude pripravená pomôcť a zapojiť sa ako bude treba.

 

SOLIDARITA

Niektoré nákupné centrá písali, že ich aktuálna situácia nezaujíma a posielajú urgencie k platbám prenájmov. Niektorí naši kolegovia zas zabudli na pracovnú dobu a riešia všetko od potrebnej pomoci až po nápady ako pomáhať aj ďalej. Krízové situácie odkryjú všetko ľudské, to dobré  a solidárne ale aj to tieňové a tvrdé. Medusa je veľká firma a naše dlhodobé fungovanie máme založené aj na zodpovednosti a príprave na horšie dni. Máme rezervy a preto vieme ešte v tejto chvíli ochrániť v prvom rade najmä našich zamestnancov a tých najzraniteľnejších v našej firme či medzi blízkymi dodávateľmi. No zároveň aj vieme, extra za posledné roky, aké je gastro podnikanie ťažké a tvrdé a že mnohí nebudú schopní tento krízový režim ustáť. Podržme sa preto všetci navzájom a ťahajme za jeden povraz.

AKO BY NÁM VŠETKÝM MOHLA POMOCŤ VLÁDA

Každý z nás, čo v gastre aj podniká, určite rozmýšľa denne aj nad možnými riešeniami či konkrétnou zmysluplnou pomocou, ktorá by nám v tejto ťažkej situácii pomohla. Z nášho pohľadu potrebujeme opatrenia v dvoch oblastiach a ak dovolíte, prejdem tu trochu do ekonomických a finančných pojmov, aby som bol adresný.

Tá prvá je oblasť zabezpečenie likvidity, teda napríklad pozastavenie úhrad daní a odvodov. To pomôže spomaliť alebo aspoň nezhoršovať ďalej už aj tak kritickú situáciu s cash-flow. Zároveň potrebujeme všetci viac hotovosti, inak nám hrozí výrazná vertikálna druhotná platobná neschopnosť, pretože my všetci fungujeme aj s našimi dodávateľmi prepojene. A finančné problémy sa tak začnú prelievať a môžu položiť ďalšiu skupinu firiem a pripraviť o prácu ďalšie tisíce ľudí.

Druhá oblasť sú kompenzácie. Poviem to takto: nemôžeme dopustiť, aby podnikatelia, ktorí vo verejnom záujme zatvorili svoje prevádzky a skončili s mnohomiliónovými dlhmi, za ktoré nemôžu a nespôsobili ich, splácali najbližšie obdobie pôžičky, ktoré na ten účel dostanú ale ktoré budú musieť aj tak plne zaplatiť.  S týmto je okrem finančného dopadu spojená aj miera demotivácie, ktorá by mohla spôsobiť ešte väčšie škody, ako samotná odstávka.

Gastronómia nevytvára také zisky, aby ich bolo možné vykryť za pár mesiacov alebo dokonca roku či dvoch. V takom prípade by si to príliš veľké množstvo podnikateľov muselo reálne rozmyslieť a vyhlásiť bankrot. A ich bankroty by spôsobili ďalšie a ich ďalšie,…

A to už sa dotýka života nás všetkých a to dlho a významne. Spoločenská solidarita je tu preto naozaj na mieste.

NÁDEJ

Nádej zomiera posledná. Ak si niekto z vás prešiel v živote či v podnikaní už aj ťažšími skúškami, pozná veľmi dobre význam a najmä silu a pravdu tohto výroku. Vidím okolo seba zodpovedných ľudí na uliciach, vidím úžasnú motiváciu pomôcť od mojich kolegov, čítam, ako aj vy, všetky príbehy pomoci okolo nás. To aj mňa napĺňa nádejou, že to spoločne ustojíme. Všetci budeme musieť vystúpiť zo svojej komfortnej zóny. Po tomto celom sa jedného dňa pozrieme na nový svet okolo nás a ja verím, že nás to zocelí, spojí a že po čase nám to ukáže aj to nové a dobré, čo to so sebou prinesie. Dovtedy je priorita zdravie. Dávajme na seba pozor, na svojich blízkych, našich rodičov, neriskujme zbytočne a správajme sa zodpovedne. A ak môžeme pomôcť, pomôžme.

 POĎAKOVANIE

Gastro je služba prvej línie. Roky sme sa v Meduse na rajónoch stretávali s tisíckami zákazníkov každý deň. Dnes sme zavretí, no niektorí ešte stále pracujú a za to im úprimne ďakujem.

Za nás všetkých sa chcem poďakovať aj všetkým lekárom, predavačom, vodičom MHD, lekárnikom, kuriérom a mnohým ďalším, ktorí sa o nás všetkých aj naďalej starajú. Vieme, aké to je byť v prvej línii služieb a prajeme vám veľa sily.

 

NAŠA MALÁ POMOC

Vnímame všetky zmysluplné iniciatívy na pomoc, ktoré sa po celom Slovensku rozbiehajú a všetkým držíme palce. My sme sa zatiaľ rozhodli prispieť našou malou časťou a to tým, čo vieme. Reštaurácie máme síce zatvorené, ale stále sme schopní zodpovedne a bezpečne niečo chutné pripraviť. Preto sme rozbehli bezplatné donášky pizze pre lekárov a sestričky v nemocnici na Kramároch na infekčnom oddelení. Pridajte sa k nám, ak môžete, aj malá lokálna pomoc sa ráta.